czw., 20 cze
|Galeria Pop up Ogrodowa 8
Kąty energetyczne – spotkanie autorskie
Osoba artystyczna: Józef Robakowski 🗓 Ekspozycja czynna do 23 czerwca 2024 🕐 W dniach Środa - Niedziela, 14:00 - 18:00 📌 Patio biurowca Ogrodowa Office Ogrodowa 8, Łódź ❕ Wstęp wolny!
Czas i lokalizacja
20 cze 2024, 19:00
Galeria Pop up Ogrodowa 8, Ogrodowa 8, 90-001 Łódź, Polska
O wydarzeniu
KĄTY ENERGETYCZNE 1975-2024
Prace z cyklu Kąty energetyczne są wyrazem fascynacji problemem istnienia KĄTÓW jako
swego rodzaju geometrii intuicyjnej. Ten wyimaginowany przez umysł człowieka MODEL stał
się od wielu lat głównym motywem mojej aktywności artystycznej. Zastanawiam się na ile
„geometria” mająca przecież jedynie w swojej intencji cele praktyczne może funkcjonować
w sztuce? Aby ten problem stał się istotny, postanowiłem powołać KĄTY jako energetyczny
znak kultowy w formie osobistego fetyszu. Mam intuicję, że dysponując trzema kątami, uda
mi się w dowolny sposób narzucić je na tak zwaną RZECZYWISTOŚĆ, ale też na moją
motoryczność biologiczną. Dzięki takiemu zabiegowi pragnę spowodować coś w rodzaju
napięcia energetycznego. To NAPIĘCIE ma być sensem tej absurdalnej pracy, czyli sposobem
nadania własnej artykulacji niezależnej już ode mnie materii.
„W projekcie Kątów Energetycznych mieszają się rozmaite media sztuki: obrazy
fotograficzne współwystępują z malarskimi, a te ostatnie – z filmem czy akcjami, po czym
wszystkie spotykają się w przestrzeniach instalacji lub w aranżacjach wystawienniczych z
obiektami różnego typu, w tym mobilami i maszynami. Artysta wykorzystuje wszelkie
dostępne środki artystyczne naraz, żongluje nimi w ramach projektu.
Sztuka postkonceptualna korzysta swobodnie ze sposobów tworzenia sztuki konceptualnej.
Służą one jednak artykulacji rozmaitych dyskursów kontekstowych (pozaartystycznych).
Główne kategorie opisowe charakteryzujące dzieła to: afirmacja przypadku, rozszerzenie,
zmienność, hybrydyczność, heterogeniczność, intermedialność, stapianie w nową całość
elementów do tej pory rozpatrywanych oddzielnie, czyli ujmując to inaczej – dialektyczne
uzgadnianie sprzeczności, takich jak abstrakcja geometryczna vs organiczna i
przypisywanych im cech, odpowiednio: racjonalność, obiektywizm, matematyzacja sztuki vs
biologiczność, somatyczność, działanie na żywo. Wymienione kategorie można
przyporządkować (subsumpcja) terminowi w projekcie Kątów Energetycznych nadrzędnemu
– energii.”
„Energia to inaczej dynamika lub performatywność. We wszystkich nurtach awangardowych
i postawangardowych to akcja (performance), czy jakakolwiek forma wizualna działania na
żywo, stanowiła skrajny, najbardziej radykalny przejaw realizacji założeń danej formacji. Stąd
poszukiwanie plastycznych ekwiwalentów ruchu w malarstwie, reliefie, obiekcie, ale i
szczególna rola technik nowomedialnych inspirujących eksperymenty artystyczne. Z tej
perspektywy zostały omówione w tym opracowaniu formy kątów wszelkich typów.
Projekt Kątów Energetycznych jest niezwykle złożony pod względem rozmaitości
stosowanych mediów, form, technik warsztatowych i odniesień do stanowisk teoretycznych
w sztuce awangardowej i postawangardowej. Dlatego jest niezwykle istotne, aby wskazać
źródła jego koncepcji i drogi rozwoju, od inicjalnych po realizowane współcześnie.”
Łukasz GUZEK
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Józef Robakowski — urodzony w 1939 roku w Poznaniu artysta, historyk sztuki, profesor
akademicki. Studiował zabytkoznawstwo i historię sztuki na Uniwersytecie Toruńskim i
sztukę operatorską w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im.
Leona Schillera w Łodzi, gdzie od 1970 do 2018 był wykładowcą, prowadząc m.in. Pracownię
Działań Multimedialnych. Jego praktyka artystyczna koncentruje się wokół filmu, fotografii i
innych mediów wizualnych. Od końca lat 50. zajmuje się fotografią, eksperymentując z
technologiami zapisu fotograficznego, tworzy obiekty i instalacje fotograficzne. Analityczno-
konceptualne serie prac z lat 70. są wyrazem jego zainteresowania uwarunkowaniami
percepcji i możliwościami rejestracji fotograficznej. W latach 80. realizował cykle zdjęć
powstałych ze sfotografowanych obrazów telewizyjnych. W ostatnich latach pod hasłem
„Fotomanii” tworzy monumentalne kompozycje z własnych wizerunków funkcjonujących w
internecie oraz mentalne archiwum multimedialne pt. Puls Facebooka. Od początku lat 60.
zajmuje się tworzeniem filmów eksperymentalnych. Nowatorskie analizy struktur przekazu
filmowego z lat 70. zaliczane są do klasyki kina strukturalnego. W latach 80. m.in. przy użyciu
techniki wideo realizował koncepcję „kina własnego”– autorskich, często autobiograficznych
zapisów i rejestracji działań performatywnych. Równocześnie rozwijał wątek krytyczny
dotyczący polityki mediów i mechanizmów manipulowania widzem w zideologizowanych
środkach masowego przekazu. Ważną częścią jego praktyki są dokumentacje wideo i
filmowe dotyczące sztuki współczesnej i jej awangardowych tradycji. Współzałożyciel grup
artystycznych podejmujących eksperymentalne działania, m.in.: Oko (1960), STKF Pętla
(1960–1966), Zero-61 (1961–1969), Krąg (1965–1967). Współtwórca grupy Warsztat Formy
Filmowej (1970–1977) oraz Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja Ł (1991–1992). Od 1978 roku
prowadzi (założoną wspólnie z Małgorzatą Potocką) Galerię Wymiany w Łodzi. Inicjator
licznych wydarzeń artystycznych, kurator kilkudziesięciu wystaw, wydawca, autor tekstów i
publikacji. Mieszka i pracuje w Łodzi.